חדשות


מי מפחד מטכנולוגיה?

טכנולוגיה בגן הילדים, נשמע לא מוכר ואפילו מרתיע. במרכז המדעים לגיל הרך ביבנה הוחלט השנה להתמקד בלימודי הטכנולוגיה, המהווים יחידת לימוד בתוכנית המדעים לגיל הרך של משרד החינוך.

מנהלת מרכז המדעים, דליה אלקלעי והד"ר ארנה דובדבני, היועצת האקדמית של המרכז, החליטו השנה להניח את הנושא במוקד העשייה במרכז המדעים. "צריך להתחיל בגיל הצעיר, יש לנצל את הסקרנות הטבעית הקיימת אצל הילדים ולטפח בהם מיומנויות של חקר ומיומנויות של תיכון".

מטרות הפעילות במרכז השנה הן להעלות למודעות את חשיבות הנושא ולהניע את צוותי הגנים לשלב את טיפוח מיומנויות אילו בתוכנית העבודה השנתית שלהן. גננות יאפשרו לילדים להתנסות בחיי היום יום בפעילויות המפתחות חשיבה טכנולוגית.

העולם כיום נהנה משפע של מוצרים. הילדים משתמשים במוצרים השונים והדרך הטובה ביותר ללמד ילדים מדע וטכנולוגיה היא להתחיל בנושאים המוכרים להם מחיי היום-יום וקרובים לעולמם. במשרד החינוך בחרו להתמקד בנושא: "עולם מעשה ידי אדם: מוצרים בסביבתנו" . מטרות התוכנית לאפשר לילדים להכיר מוצרים בסביבתם ולהבין שלכל מוצר טכנולוגי קיים תפקיד אותו הוא ממלא. הילדים יבינו את הקשר בין תכונות המוצר (צורת המוצר והחומרים מהם הוא עשוי) ובין תפקידו.

אז איך מלמדים את הילדים ובאיזו דרך?

"בחרנו נושאים שיענינו את הילדים וחיברנו אותם לעבר הרחוק, עולם האדם הקדמון, שהרי כל מוצר נוצר מתוך צורך שהתפתח בשלבים מאוחרים יותר. בשלב הראשון נכנסנו לגנים והעברנו פעילויות בהם הילדים התבוננו במוצרים הקיימים בגן שלהם. אילו מוצרים יש במטבח? במה משתמשת הסייעת? מה היא מכינה להם באמצעותם? האם מכשירים אלו היו קיימים בעבר? הילדים הכירו את שמות המוצרים, התבוננו בחומרים שמהם עשויים המוצרים והכירו את חלקי המוצר. זו הייתה הפעם הראשונה ששמתי לב שילדים לא יודעים את מה שאנו בטוחים שהם מכירים. חלק מהילדים לא ידעו לשיים את המוצרים שמלווים אותם בחיי היום יום ולא ידע להגדיר מה תפקידם".

צוות המרכז יצא לדרך לאחר שחשף את הגננות והילדים לנושא שילמד במהלך השנה. המסר שהועבר היה: "אנו הולכים ללמוד על מכשירים, על מוצרים טכנולוגיים הנמצאים בסביבה הטבעית שלנו- קוראים לזה...טכנולוגיה".

מיהו "אלכסנדר בל"? מה הוביל את ממציא הטלפון, שהיה מטפל באנשים שהיו ליקויי בדיבור להמצאה ששינתה את החיים בעולם? הילדים התנסו בפעילויות הממחישות להן מהו קול? הם צפו בגרגירי אורז הנעים מתנודות של גלי קול שנוצרו עם השמעת מוסיקה ברדיו. לאחר ההתנסות הילדים בנו לעצמם "טלפון צינורות וטלפון חוטים".

במפגש השלישי עסקנו בנושא "מדידת זמן". באילו מכשירים עתיקים השתמש האדם למדידת זמן? הילדים הכירו את שעוני חול, שעוני מים ולמדו את העיקרון המדעי של המכשירים.

שאלנו את ילדים למה היה צורך בשלב מאוחר יותר בשעון? מה תפקיד השעון? הילדים אמרו:" שלא נאחר לגן" "שאבא לא יאחר לעבודה" "שנגיע בזמן לחוג אחה"צ", "שאח שלי יגיע לצבא". בעבר, לא היה צורך ל"הגיע בזמן" והיום לא רק שאנו מחויבים להגיע בזמן, להיות אפקטיביים ולהספיק להתנהל בפרקי זמן קצובים, ולא רק, אפילו מודדים זמן בחלקיק של שנייה כשיש מצבים הדורשים מדידות שכאילו כמו בתחרויות אולימפיות.

הילדים בנו מוצרים: שעונים למדידת זמן מחומרים שונים:שעוני חול ,שעוני מלח, שעוני אורז.

למזלנו האדם היה חכם ואהב לנסות ולהמציא המצאות וכך הוא גם המציא את ההמצאה שנחשבת לגדולה מכולן: המצאת הגלגל. במפגש הרביעי הצגנו את נושא "המצאת הגלגל".

כמעט כל מכונה שנבנתה מאז תחילת המהפכה התעשייתית, מצריכה עיקרון בסיסי ויחיד,המגולם באחת ההמצאות החשובות ביותר של המין האנושי. קשה לדמיין מערכת ממוכנת ללא הגלגל, או הרעיון של מרכיב סימטרי הנע בתנועה סיבובית על ציר. החל מגלגלי שיני שעון זעירים ועד לכלי רכב, מנועי סילון וכונני דיסק למחשב, העיקרון נשאר זהה.

כל יחידה של נושא נבנתה בסדר יום שונה. הפעילויות תוכננו למחצית מילדי הגן . דרכי ההוראה היו מגוונות: שיח על התפתחות המוצרים מהעבר, דיון שהתבסס על שאלת שאלות, התנסות בניסויים, תצפית על דגמים והפעלתם, פעילות של בניה בסדנא, צפייה בסרטונים מה-יוטיוב, למידה מהתבוננות בתמונות התערוכה. הפעילות המגוונת יצרה אצל הילדים קשב וריכוז לאורך זמן. הילדים הראו מוטיבציה, השתתפו בשיח. הביעו רצון עז להשתתף בהתנסויות השונות. "הפעילות הסדנאית המאפשרת בניה והרכבה,מעוררת את הסקרנות של הילדים, הם בונים עם ברגים, חוטי חשמל, צינורות ומברגים. הילדים נעזרו אחד בשני והיו מרותקים לעשייה שלהם"

את השנה בחרנו לסכם בתערוכה גדולה שמציגה את הדגמים אשר הילדים בנו במהלך הביקור במרכז ביחידה האחרונה של הנושא. התערוכה מציגה 20 דגמים שונים: כלי תחבורה שונים כלים כבדים, כלי טיס, כלים לשימוש האדם וכלים מהעבר. "הקמת התערוכה הייתה מאד מאתגרת, הצלחנו למצוא את הדרך להציג את כל התוצרים, תחושה של גאווה והצלחה מלווה אותנו", "אנו שומעים תגובות חמות מההורים וכמובן מהילדים". התערוכה נפתחה במעמד ראש העיר, מפקחות מחוז מרכז שהביעו את הערכתם הרבה לאופן בה צוות המרכז מוביל נושא מאד חשוב בגיל הרך.

מה נרצה לעשות בעתיד? "אני חושבת שנמשיך לפתח תוכנית זו ונעמיק בה. ילדים עם חשיבה טכנולוגית ובעלי יכולת לפתור בעיות, יהיו הדור הבא של מפתחי הטכנולוגיה ואנו תורמות בכך את חלקינו למען העיר שלנו יבנה ממנה יגדל דור חושב, חוקר וסקרן".

כתבה: גב' דליה אלקלעי, מנהלת המרכז



 

Internet Explorer 5+ ,1024 x 768 : צפייה מומלצת - Yavne Municipality 2003 - 2014 © All rights reserved.